יובל סיוון

דפוסי הפעילות של התנועה הציונית בגולה ובארץ ישראל בזמן העלייה השנייה

לפי יובל סיוון, אחד מהגורמים לעלייה היו הפוגרומים ברוסיה בהיקף ובעצמה גדולים מבעבר, קישנייב – 1903, פרעות חיילי הצבא הרוסי בעיירות יהודיות לאחר התבוסה ליפן 1905.

כמו כן, גם כשלון המהפכה הסוציאליסטית ברוסיה 1905. יובל סיוון מסביר כי יהודים השתתפו בניסיון הפיכה סוציאליסטית וקיוו שלאחריה יהיה חיי שוויון ברוסיה. כישלון ההפיכה ניפץ את החלום לחיי שיוויון סוציאליסטיים ברוסיה, היהודים שהשתתפו בהפיכה הואשמו במרידה נגד הצאר (השליט הרוסי), היו סוציאלסטים רוסים שהצדיקו את הפוגרומים ביהודים בעקבות כישלון המהפכה והאנטישמיות רק גברה, היהודים חיפשו פתרונות. בא"י נתפס הרעיון שהפיכת העם היהודי לעם עובד אפשרית רק בא"י .

 

משבר אוגנדה – האפשרות לפשרה וחיפוש טריטוריה שונה מא"י דחף יהודים בעיקר חובבי ציון לעלות לא"י. להוכיח שרק א"י באה בחשבון כמדינה לעם היהודי, מתאר יובל סיוון. להוכיח שרק ע"י הגשמת תוכנית באזל שקבעה שהיעד של התנועה הציונית היא הקמת מדינה ליהודים בא"י, ניתן להציל את היהודים מאירופה האנטישמית.

"הקול קורא" של ויתקין – יובל סיוון מתאר כי מסמך זה שפרסם יוסף ויתקין, קורא לצעירים ציוניים לעשות עליה לא"י, וטוען כי העלייה תהווה אתגר לבני הנוער החלוציים, המסמך טען כי המצב בגולה קשה ועתיד היהודים הוא בא"י בלבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

נגישות